Το on-line shopping είναι πλέον απόλυτα συνηθισμένο στην Ελλάδα, με τους Έλληνες να δαπανούν περίπου 1,4 δις ευρώ σε on-line αγορές για το 2010 και με το 21% των on-line Ελλήνων να αγοράζουν συστηματικά ρούχα και παπούτσια από το internet*.
Υπάρχει βέβαια ο βασικός ανασταλτικός παράγοντας για την αποφυγή αγοράς τέτοιων ειδών, η μη δυνατότητα δοκιμής, αντισταθμίζεται όμως μερικώς από τη δυνατότητα που δίνουν τα περισσότερα σύγχρονα ηλεκτρονικά καταστήματα για επιστροφή των προϊόντων που δεν σας αρέσουν/ταιριάζουν. Πέραν αυτού, για όλα τα υπόλοιπα προβλήματα υπάρχουν λύσεις, αρκεί βέβαια να είστε προσεκτικές, ακολουθώντας μερικές απλές συμβουλές:
Επιλογή ηλεκτρονικού καταστήματος
Σχόλια χρηστών: Πριν αγοράσετε από κάποιο άγνωστο ηλεκτρονικό κατάστημα, αναζητήστε στο internet σχόλια χρηστών που έχουν αγοράσει από το ίδιο μαγαζί. Αν βρείτε σχόλια, μην περιμένετε να είναι όλα θετικά. Αν έχει και κάποια αρνητικά δεν σημαίνει ότι το e-shop δεν αξίζει (συνήθως αρκετοί δυσαρεστημένοι χρήστες τείνουν να είναι υπερβολικοί, ενώ οι ευχαριστημένοι δεν μπαίνουν εύκολα στον κόπο να σχολιάσουν την εμπειρία τους), διαβάστε όμως τα αρνητικά για να αξιολογήσετε μόνοι σας την ποιότητα.
Χαμηλότερη τιμή: Πριν αποφασίσετε από που θα αγοράσετε, ψάξτε να βρείτε και άλλα ηλεκτρονικά καταστήματα που ενδεχομένως προσφέρουν το ίδιο προϊόν σε χαμηλότερη τιμή. Ειδικά για είδη ένδυσης και υπόδησης, αυτό ίσως να μην είναι εφικτό, εκτός και αν σκοπεύετε να αγοράσετε είδη από brands ευρείας κυκλοφορίας που προσφέρονται από πολλά e-shops.
Πολιτική επιστροφών: Ελέγξτε την πολιτική επιστροφών του κάθε ηλεκτρονικού καταστήματος. Για ρούχα και παπούτσια που είναι πολύ πιθανό να χρειάζονται αλλαγή, αυτό είναι σημαντικό. Τα περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα δέχονται επιστροφές, υπάρχει όμως μεγάλη διαφορά στο χρόνο που έχετε στη διάθεσή σας για να γυρίσετε τα προϊόντα πίσω. Προτιμήστε e-shops με χρόνο επιστροφής πάνω από 2 εβδομάδες ώστε να έχετε τον απαραίτητο χρόνο να κάνετε όλες τις απαραίτητες ενέργειες (πχ, να πάτε στο ταχυδρομείο και να στείλετε τα προϊόντα πίσω).
Χώρα προέλευσης: Αποφύγετε ηλεκτρονικά καταστήματα εκτός της Ευρωπαϊκής ένωσης, εκτός και αν είστε απόλυτα σίγουρες ότι δεν θα χρειαστεί τα ρούχα και τα παπούτσια που θα παραγγείλετε να περάσουν από το τελωνείο. Το τελωνείο είναι εφιάλτης για τα νεύρα και για την τσέπη σας. Στα μη ελληνικά, ευρωπαϊκά e-shops να περιμένετε λίγο αυξημένα μεταφορικά (τα οποίο όμως μπορείτε εύκολα να αντισταθμίσετε αν κάνετε μεγαλύτερες παραγγελίες (δεν συμφέρει να αγοράσετε μόνο ένα ζευγάρι κάλτσες από την Αγγλία).
Μεταφορικά έξοδα: Προσέξτε το κόστος των μεταφορικών. Σε κάποια ηλεκτρονικά καταστήματα δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί αν δεν βάλετε τα προϊόντα στο καλάθι και ξεκινήσετε την διαδικασία του check-out.
Εγγύηση προϊόντων: Ίσως να μην έχει τόσο μεγάλη εφαρμογή σε προϊόντα όπως τα ρούχα και τα παπούτσια, σε είδη όμως όπως τα ρολόγια ή άλλα προϊόντα, είναι κάτι που πρέπει να προσέξετε. Συγκρίνετε τους χρόνους εγγύησης που προσφέρει το κάθε e-shop καθώς και τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσετε (που πρέπει να πάτε το ρολόι που αγοράσατε αν χαλάσει; που είναι το πλησιέστερο service point;)
Παραγγελίες από καταστήματα που δεν στέλνουν στην Ελλάδα: Αν θέλετε οπωσδήποτε να αγοράσετε κάτι που το βρίσκετε μόνο σε καταστήματα που δεν στέλνουν στην Ελλάδα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια υπηρεσία shopping forwarding η οποία αναλαμβάνει να παραλάβει τα προϊόντα σε μια άλλη χώρα (πχ Αγγλία) και μετά να σας τα προωθήσει στην Ελλάδα (έναντι μιας μικρής αμοιβής). Τέτοιες υπηρεσίες μπορείτε ενδεικτικά να βρείτε εδώ: MyUS.com (πχ. μπορούν να πραγματοποιήσουν την αγορά οι ίδιοι με αμερικάνικη πιστωτική κάρτα και μετά να σας στείλουν τα προϊόντα). Και εδώ για ένα αντίστοιχο αγγλικό: My-UK-Mail.co.uk
Επιλογή προϊόντων
Φωτογραφίες: Επιλέξτε προϊόντα που παρουσιάζονται με επαρκή αριθμό φωτογραφιών στις οποίες να φαίνεται όσο το δυνατόν περισσότερο οι λεπτομέρειες. Ιδιαίτερα για τα ρούχα, ιδανικά θα πρέπει να μπορείτε να τα δείτε φορεμένα με φωτογραφίες μπρος-πίσω και να ανταποκρίνονται στο χρώμα που θέλετε να αγοράσετε. Οι φωτογραφίες είναι το μόνο εργαλείο σας για να σιγουρευτείτε ότι το ρούχο θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σας. Εξαιρούνται βέβαια προϊόντα ευρείας κυκλοφορίας τα οποία έχετε δοκιμάσει στο παρελθόν, οπότε ξέρετε εκ των προτέρων τι να περιμένετε.
Μεγέθη: Συμβουλευτείτε οπωσδήποτε τον οδηγό μεγεθών που διαθέτει το κάθε e-shop. Πολλά από αυτά δίνουν αναλυτικές οδηγίες για το πως να μετρήσετε το σώμα σας με μία μεζούρα και κατάλληλους πίνακες για να βρείτε το μέγεθός σας. Ελέξτε τον πίνακα μεγεθών σε κάθε e-shop ξεχωριστά. Οι κατασκευαστές ρούχων και υποδημάτων δεν ακολουθούν πάντα τα ίδια πρότυπα. Αν έχετε αμφοβολίες, επικοινωνήστε με το e-shop και ζητήστε να σας βοηθήσουν.
Ποσότητα παραγγελίας: Προτιμήστε να αγοράσετε πολλά προϊόντα μαζί, έτσι ώστε να μην είναι σημαντικό το κόστος των μεταφορικών. Δεν είναι ανάγκη να είναι όλα για εσάς, φωνάξτε τις φιλενάδες σας και τη μαμά σας και παραγγείλτε ρούχα και παπούτσια όλες μαζί. Αν ψωνίζετε για τα παιδιά σας, αγοράστε μαζί και ρούχα που θα φορέσουν αργότερα (αν έχετε χώρο στη ντουλάπα βέβαια).
Πληρωμές
Χρήση πιστωτικής στο internet: Η χρήση της πιστωτικής σας κάρτας είναι ασφαλής στο internet (διαβάστε όμως την παράγραφο «Ασφάλεια»). Αν παρουσιαστεί οποιοδήποτε πρόβλημα, θα απευθυνθείτε στην τράπεζα που εξέδωσε την πιστωτική κάρτα η οποία κατά κανόνα ενεργεί προς το συμφέρον του καταναλωτή και της προστασίας της φήμης σας. Για 110% ασφάλεια (το παραπάνω 10% είναι για να σας καλύψει και ψυχολογικά), προτιμήστε την υπηρεσία on-line πληρωμών Paypal, ή/και χρησιμοποιήστε προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες με χαμηλό, ελεγχόμενο όριο.
Πληρωμή μέσω Paypal: Προτιμήστε τα ηλεκτρονικά καταστήματα που σας δίνουν την δυνατότητα να πληρώσετε μέσω Paypal. Η συγκεκριμένη υπηρεσία εκτός από το ότι είναι πιο βολική, προστατεύει τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας (αφού δεν φτάνουν ποτέ απ’ ευθείας στο ηλεκτρονικό κατάστημα), αλλά και σας προστατεύει από κακόβουλες ενέργειες του εμπόρου, αφού σε προβλήματα με θέματα πληρωμών μπορείτε να κάνετε παράπονα και στο paypal, το οποίο σε αρκετές περιπτώσεις ενεργεί προς το συμφέρον σας.
Ασφάλεια
Ασφαλής σύνδεση: Αν αγοράζετε με τη χρήση πιστωτικής κάρτας, αναζητήστε το εικονίδιο με το λουκέτο που εμφανίζει ο browser που χρησιμοποιείτε, ώστε να είστε σίγουρες ότι η σύνδεση με το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ασφαλής. Εναλλακτικά προσέξτε η διεύθυνση της σελίδας να ξεκινάει από https:// και όχι από http:// (πρέπει να έχει και ένα «S» στο τέλος) Αν δεν βλέπετε το λουκετάκι, μην εισάγετε τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας.
Κωδικοί πρόσβασης: Μην χρησιμοποιείτε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης σε όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Δεν θα μπούμε σε τεχνικές λεπτομέρειες του γιατί δεν πρέπει να το κάνετε, αλλά είναι σοβαρός κίνδυνος.
Παραλαβή των προϊόντων
Αντικαταβολή: Αν έχετε ζητήσει πληρωμή με αντικαταβολή, φροντίστε να έχετε τα απαραίτητα χρήματα στο σπίτι. Αν η αντικαταβολή είναι μέσω των ΕΛΤΑ, μάλλον θα χρειαστεί να κάνετε μια βόλτα από το τοπικό γραφείο με την αστυνομική σας ταυτότητα στο χέρι.
Συσκευασία: Ανοίξτε τη συσκευασία πολύ προσεκτικά, χωρίς να την καταστρέψετε. Τα περισσότερα e-shops θεωρούν τη συσκευασία μέρος του προϊόντος και τη θέλουν άθικτη προκειμένου να μπορέσετε να επιστρέψετε αυτό που αγοράσατε αν δεν σας αρέσει ή δεν σας κάνει. Αφού δοκιμάσετε το προϊόν και είστε σίγουρες ότι θα το κρατήσετε, τότε μπορείτε να πετάξετε τη συσκευασία.
Παρακολούθηση της αποστολής: Κάποια e-shops που χρησιμοποιούν διεθνείς εταιρείες μεταφορών, σας δίνουν τη δυνατότητα να παρακολουθείτε σε ποιο σημείο βρίσκεται η παραγγελία σας μέχρι να φτάσει σε εσάς (συνήθως για παραγγελίες που γίνονται από το εξωτερικό). Στις περισσότερες περιπτώσεις, η παρακολούθηση γίνεται κανονικά όσο η παραγγελία σας βρίσκεται σε χώρες του εξωτερικού (πχ τα προϊόντα φύγανε από Αγγλία την τάδε ώρα, φτάσανε στη Γερμανία την τάδε ώρα). Όταν όμως φτάνουν στην Ελλάδα, η παραγγελία σχεδόν εξαφανίζεται. Μην ανησυχείτε, είναι συνηθισμένο. Επίσης, μην δένετε σχοινί κορδόνι την εκτιμώμενη ημερομηνία παράδοσης, στην Ελλάδα μπορεί να χρειαστεί 1-2 μέρες επιπλέον.
Αξιολόγηση του ηλεκτρονικού καταστήματος: Μην ξεχάσετε να γράψετε τα σχόλιά σας για την εμπειρία σας με το κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα. Έτσι θα βοηθήσετε και τους υπόλοιπους καταναλωτές, αλλά το κυριότερο, πιέζετε στον έμπορο να είναι σωστότερος την επόμενη φορά. Αν δεν έχετε βρει κάποιο web site με σχόλια για το συγκεκριμένο μαγαζί, στείλτε ένα email, στο ntynomai.gr και εμείς θα φροντίσουμε να το δει πολύς κόσμος (ετοιμάζουμε αντίστοιχη ενότητα).
Πηγή: blogotsarka, ntynomai.gr
Πηγή: blogotsarka, ntynomai.gr
Παρακαλώ να αναφερθεί η πραγματική πηγή του άρθρου, η οποία είναι το http://ntynomai.gr/
ΑπάντησηΔιαγραφή